Het Huis: Kleurrijk

De start: Het ontwerp, de bouw en de financiën van het wonen

Het ontwerp van gebouw Kleurrijk is gemaakt door Architectenbureau A. Becker uit ‘s-Hertogenbosch.

Voor de woongroep is er een apart en afgesloten gedeelte van het gebouw over 4 niveaus verdeeld. Elke bewoner heeft hier veel privacy achter een eigen voordeur. Elk appartement bevat een eigen woonkamer met keukenblok, slaapkamer, badkamer, toilet, berging met CV en beschikt over een eigen meterkast. Totaal 54 m². Naast de 11 appartementen voor de bewoners zijn er nog 2 appartementen die fungeren als gezamenlijke huiskamers. Daarnaast behoren nog een slaapwachtruimte (annex kantoor, overdracht ruimte), kantoor, 2 gezamenlijke bad- en wasruimten, ontspanningsruimte en (fietsen)bergingen tot de beschikbare m2., evenals een tuin van behoorlijke omvang en een dakterras op het hoogste niveau.

De bewoners betalen vanuit hun Wajong- uitkering de huur, gas, licht en water voor hun eigen appartement. Ze zijn ook zelf verantwoordelijk voor de inrichting van hun eigen appartement. Ook de persoonlijke zaken zoals kleding komen voor rekening van de bewoners zelf. Zij betalen aan de stichting maandelijks huishoudgeld voor het gezamenlijke deel van de huishouding. Ook de verzekeringen worden hieruit bekostigd. Een gedeelte wordt gereserveerd als reserve voor de vervanging van inventaris. En ook voor alle andere zaken die voor het collectieve gedeelte noodzakelijk zijn. Er is een huishoudrekening waar door de stichting maandelijks het huishoudbudget op wordt gestort. Het pasje van deze rekening wordt door het personeel gebruikt, het beheer van het kasboek is in handen van een personeelslid. Een van de ouders controleert de uitgaven. Samen met het secretariaat van de woongroep worden indien noodzakelijk zaken aangepast!

De gemeenschappelijke ruimten, aanschaf van nieuwe inventaris worden in overleg bekostigd vanuit de huishoudrekening of vanuit Stichting De Toekomst.

De inventaris

Voor de benodigde inventaris van de gemeenschappelijke ruimten, ( huiskamer(s), keuken(s), bad- en wasruimten, bergingen, ontspanningsruimten, tuin en dakterras) is al voor de start ( vanaf 2003)  een beroep gedaan op diverse fondsen, instellingen en bedrijven. Met de toegezegde hulp van subsidies, giften en medewerking van diverse bedrijven is alle inventaris aangeschaft. Vanaf het wonen komen de kosten van de inventaris van de gemeenschappelijke ruimte voor stichting De Toekomst. Onderhoud/ vervanging en aanschaf vindt plaats in overleg met stichting De Toekomst. Alle onderhoud/ vervanging van zowel zaken in het gebouw als in van de gemeenschappelijke ruimten is de verantwoording van stichting De Toekomst. Voor Zayaz is de stichting de contactpersoon voor zowel alle appartementen als de gemeenschappelijke ruimten. De stichting dient dan ook altijd op de hoogte gebracht te worden bij storingen/ mankementen ed. Over het algemeen is bij reparaties, onderhoud en controle van diverse zaken een van de ouders aanwezig zodat het aanwezige team hier nagenoeg geen tijd aan hoeft te besteden en deze tijd ten goede komt aan de bewoners.