Het Huis: Kleurrijk

De start: Het ontwerp, de bouw en de financiën van het wonen

Architectenbureau A. Becker uit ‘s-Hertogenbosch werd gevraagd een ontwerp te maken waarin alle wensen van de woongroep zoveel mogelijk werden verwerkt. De architect slaagt in zijn opdracht.

Voor de woongroep is er een apart en afgesloten gedeelte van het gebouw over 4 niveaus verdeeld. Elke bewoner heeft hier veel privacy achter een eigen voordeur. Elk appartement bevat een eigen woonkamer met keukenblok, slaapkamer, badkamer, toilet, berging met CV en beschikt over een eigen meterkast. Totaal 54 m². Gaandeweg het traject blijkt dat de kosten aan de hoge kant zullen eindigen. De bijdrage die de woongroep hieraan levert is een woonplek voor een 11e bewoner. Het ontwerp wordt enigszins aangepast. Naast de 11 appartementen voor de bewoners zijn er nog 2 appartementen die fungeren als gezamenlijke huiskamers. Daarnaast behoren nog een slaapwachtruimte (annex kantoor, overdracht ruimte), kantoor, 2 gezamenlijke bad- en wasruimten, ontspanningsruimte en (fietsen)bergingen tot de beschikbare m2., evenals een tuin van behoorlijke omvang en een dakterras op het hoogste niveau.

De bewoners betalen vanuit hun Wajong- uitkering de huur, gas, licht en water en wat er al niet meer bij komt voor hun appartement, ze zijn ook zelf verantwoordelijk voor de inrichting van hun eigen appartement. Ook de persoonlijke zaken zoals kleding komen voor rekening van de bewoners zelf. Zij betalen aan de stichting maandelijks huishoudgeld voor het gezamenlijke deel van de huishouding. Ook de verzekeringen worden hieruit bekostigd en een gedeelte wordt gereserveerd als reserve voor de vervanging van inventaris en alle andere zaken die voor het collectieve gedeelte noodzakelijk zijn. Er is een huishoudrekening waar door de stichting maandelijks het huishoudbudget op wordt gestort. Het pasje van deze rekening wordt door het personeel gebruikt, het beheer van het kasboek is in handen van een personeelslid, dat vervolgens verantwoording aflegt aan de penningmeester ( tevens ouder) van de familiecommissie en het secretariaat van de stichting.

De gemeenschappelijke ruimten, aanschaf van nieuwe inventaris worden in overleg bekostigd vanuit de huishoudrekening of vanuit Stichting De Toekomst.

De inventaris

Voor de benodigde inventaris van de gemeenschappelijke ruimten, ( huiskamer(s), keuken(s), bad- en wasruimten, bergingen, ontspanningsruimten, tuin en dakterras) is al vanaf 2003 een beroep gedaan op diverse fondsen, instellingen en bedrijven. Met de toegezegde hulp van deze subsidiënten kon alle inventaris worden aangeschaft. Vanaf het wonen komen de kosten van de inventaris van de gemeenschappelijke ruimte voor stichting De Toekomst. Onderhoud/ vervanging en aanschaf vindt plaats in overleg met stichting De Toekomst. Alle onderhoud/ vervanging van zowel zaken in het gebouw als in van de gemeenschappelijke ruimten is de verantwoording van stichting De Toekomst. Voor Zayaz is de stichting de contactpersoon voor zowel alle appartementen als de gemeenschappelijke ruimten. De stichting dient dan ook altijd op de hoogte gebracht te worden bij storingen/ mankementen ed. Over het algemeen is bij reparaties, onderhoud en controle van diverse zaken een van de ouders aanwezig zodat het aanwezige team hier nagenoeg geen tijd aan hoeft te besteden en deze tijd ten goede komt aan de bewoners.